چی بخوریم؟ ۴۰۸۶۱۱f755bfca86ffd990d166b5d0885bf73eb1

پست شده در ۹ بهمن ۱۳۹۴ | توسط لیدا هادی

14

چی را با چی نخوریم؟

ایرانی‌ها از قدیم به پهن کردن سفره‌های رنگارنگ اهمیت زیادی می‌دادند. این که کنار سفره پر باشد از مخلفات ترش و شیرین و اشتهاآور.   همین که سردی و گرمی غذاها با هم سازگار باشد برایشان کافی بود. اما الان کمی داستان فرق کرده. حالا نگاه به سلامت غذا کمی پیچیده‌تر شده و همین نگاه پیچیده توی سفره ایرانی‌ها سرک کشیده و دست بعضی ترکیب‌های نه چندان مناسب را رو کرده. عادت‌های بد غذایی که ما ایرانی‌ها از سفره‌های قدیمی به  ارث گرفته‌ایم و سر میزهای فست فود و امروزی هم دست‌بردار نیستیم. این راهنمایی است برای اینکه بدانید چی را با چی نخوریم؟

 

ماست با اسفناج

بورانی اسفناج، نرگسی با ماست و … زمستان که می‌شود این ترکیب‌های غذایی سنتی را سر سفره‌های ایرانی زیاد می‌بینیم. می‌گویند این سبزی دوست‌داشتنی سرشار از ذخایر آهن ۳ مثبت است که باید طی واکنش‌های خاص در بدن به آهن ۲ مثبت مفید تبدیل و جذب شود. این وسط کلسیم زیاد ماست می‌تواند کلاً این فرآیند را مختل کند و کار را به جایی برساند که آهن اسفناج خیلی راحت از بدن دفع شود. ضمن این که کلی از کلسیم ماست هم با آهن‌ها هدر می‌رود. این وسط مشکل دیگری هم هست. مصرف ماست با اسفناج تشکیل اگزالات کلسیم می‌دهد که عامل اصلی تشکیل سنگ کلیه و مثانه به حساب می‌آید. البته برای این یکی راه‌حل هست. کمی به آن زعفران یا گردو بزنید حل است. اگزالات تشکیل نمی‌شود اما دافع آهن حتماً!

۲۵۹۵

 

ماست با غذا

از بچگی به آن عادت کرده‌ایم. این که کنار هر غذایی یک کاسه ماست هم برایمان می‌گذاشتند. به این هوا که ماست اشتهایمان را تحریک کند و غذا را بیشتر به دل‌وجانمان بنشاند. غافل از این که خوردن ماست در کنار غذایی که با ریختن گوشت‌های اضافه پربارتر شده نه فقط کمکی به داشتن بچه سرحال‌تر نمی‌کند که برعکس. نمی‌گذارد هیچی از آهن توی گوشت به بدن کودک بی نوا برسد. این عادت غذایی هنوز بین ما ایرانی‌ها هست. حقیقت این است که خوردن ماست با غذاهایی مانند عدس پلو و  هر منبعی از آهن مانند گوشت و … یک جور خیانت به بدن حساب می‌شود. بهتر است برای باز شدن اشتهای بچه‌ها از کودکی ترفندهای دیگری به کار ببرید و ماست را یک ساعت بعد خالی به آنها بدهید. نفع اش خیلی بیشتر است!

ماست

 

کباب با دوغ

کباب با دوغ هم از آن داستان‌هاست. اصلاً مگر می‌شود کنار کوبیده‌های ردیف شده لای نان سنگک و ریحان‌های شسته‌ تر و تازه دوغ تازه نباشد. محبوب‌ترین غذای ایرانی‌ها همیشه با خوردن دوغ همراه بوده غافل از این که هر جرعه دوغ خوشمزه، خاصیت آهن‌های ذخیره در گوشت به سیخ کشیده را از بین می‌برد. لطفاً از این به بعد خوردن دوغ را حداقل کنار بگذارید تا کوبیده لذیذ، گوشت به تنتان شود!

۷۵

 

هندوانه و طالبی با غذا

تابستان‌ها که می‌شود پای سفره خیلی از خانه‌ها یا بساط هندوانه است یا برش‌های خربزه و طالبی. ایرانی‌ها از قدیم به خوردن اینها در کنار غذایشان عادت دارند. در حالی که این روزها سر خوردن یا نخوردنشان بحث بالاست. خیلی از متخصصان علوم تغذیه می‌گویند نباید هندوانه و طالبی و … را با غذا خورد. چراکه همه‌شان بین ۸۰ تا ۹۰ درصد محتوی آب هستند و همزمان خوردن آنها با غذا می‌تواند روی اسیدهای معده و جذب غذا مؤثر باشد. حالا این وسط اگر کسی هم از خوردن هندوانه با غذا راضی است که دیگر هیچ!

IMG17324824

 

میوه بعد از غذا

به‌محض این‌که سفره ایرانی‌ها جمع می‌شود بساط چای و میوه‌شان به راه می‌شود. خوردن میوه بدون فاصله از زمان خوردن غذا عادتی است که ما مدت‌هاست به آن گرفتاریم. نکته این جاست که میوه را نباید نه همراه غذا خورد و نه بعد از آن. در واقع میوه‌ها موادی هستند که زود هضم می‌شوند ولی اگر همراه غذاهای سنگین و کم آب یا میوه‌های پرکالری مانند موز خورده شوند ممکن است فرصتی برای هضم سریع پیدا نکنند آن‌وقت در دستگاه گوارش شروع به تخمیر می‌کنند و به روده و… آسیب می‌زنند. بهترین زمان برای خوردن میوه نیم ساعت قبل از غذا یا یک ساعت بعد از آن است!

fruit-bowl-3

چای بعد از غذا

این نکته را خیلی‌ها می‌دانند و خدا را شکر این روزها عده زیادی آن را به‌کار می‌برند اما شاید گفتن اش خالی از لطف نباشد که چای را بدون فاصله از غذا نخورید. چای بعد از غذا، هم محیط معده را اسیدی می‌کند و  هم نمی‌گذارد آهن غذا جذب شود. پس اگر شما جزو دوستداران بی‌قید و شرط چای بعد از غذا هستید لااقل یک ساعت بین خوردن چای و وعده غذایی‌تان فاصله بیندازید. چای سبز کاری به آهن غذا ندارد اما کلاً اگر آن را هم یک ساعت بعد غذا بخورید راه دوری نمی‌رود!

۴۰۸۶۱۱f755bfca86ffd990d166b5d0885bf73eb1

 

شیر با موز

محبوب‌ترین معجون ایرانی. شاید کمتر آدم‌هایی روی کره زمین باشند که ترکیب شیر و موز را دوست نداشته باشند. اما واقعیت این است که این ترکیب خوشمزه زیاد هم برای سلامت بدن مفید نیست. ترکیب شیر و موز یکی از سنگین‌ترین مواد غذایی است که کار معده را حسابی سخت می‌کند. البته دل کندن از شیر موز و ترکیب‌های دیگر این دو تقریباً غیرممکن است، پس می‌توانید به معجونی که از این دو می‌سازید کمی دارچین یا جوز هندی به‌عنوان نیروی کمکی برای معده اضافه کنید.

Banana-And-Milk (1)

 

تخم مرغ با کالباس

خوردن ۲ جور پروتئین با هم بلای بدی سر دستگاه گوارش می‌آورد برای همین توصیه می‌شود که تا جای ممکن تخم‌مرغ را با منابع دیگر پروتئین مصرف نکنید. به‌خصوص تخم‌مرغ با سوسیس و کالباس‌هایی که پروتئین بالایی دارند. خوردن نیمرو با بیکن که این روزها حسابی باب شده معده را سنگین می‌کند و کار هضم را سخت و دشوار. بد نیست اول نیمرو را بزنید و بعد از مدتی گوشت بیکن و … را بخورید. حتی ۱۰ دقیقه صبر کردن هم کلی مؤثر است. تخم مرغ و همبرگر هم که دیگر جای خود دارد!

Two-High-Proteins

 

آب با غذا

فرقی ندارد آب باشد یا آب‌میوه. مهم این است که خوردن آب به همراه غذا می‌تواند یکی از بدترین ترکیب‌های غذایی را وارد معده کند. خوردن آب با غذایی که قورت می‌دهید اسیدهای گوارشی که باید کار هضم غذا را با بیشترین غلظت انجام بدهند رقیق می کنند  که آن وقت ممکن است هضم غذا درست و حسابی صورت نگیرد. ضمن این که خوردن آب با غذا کار شکستن پیوندهای پروتئین، چربی و کربوهیدرات را مختل می‌کند. پس اگر تشنه‌اید ۱۰ دقیقه قبل غذا آب خورید و  تا نیم ساعت بعد از غذا هم نوشیدنی را کنار بگذارید. بهترین راه این است که اصلاً لیوان و آب سر سفره نیاورید!

drinking-water-2

 

ماست با میوه

این روزها ماست‌های میوه‌ای حسابی خودنمایی می‌کنند. توی هر فروشگاهی که پا می‌گذارید انواع و اقسام برندهای لبنیات مدعی تولید بهترین ماست میوه‌ای هستند. ترکیبی که در خانه هم خیلی‌ها به درست کردن آن علاقه دارند. ماست و توت‌فرنگی، ماست و هلو یا زردآلو. داستان این است که خوردن میوه با ماست هم باعث آلرژی می‌شود هم ممکن است باعث تولید سم در بدن شود. دلیل اش هم ساده است. ماست باکتری‌هایی دارد که در حضور شکر میوه‌ها فعال می‌شود و تولید سموم غیرمفید می‌کند. پس زیاد به خوردن این خوراکی خوشمزه تازه وارد دل نبندید! به‌جایش می‌توانید به ماستی که به دمای هوای محیط رسیده عسل یا دارچین بزنید.

Dangerous-Food-Combinations-To-Avoid

 

گوشت با سیب‌زمینی

فرقی ندارد برگر باشد با سیب‌زمینی یا استیک باشد با پوره‌ای که کنارش گذاشته‌اند. روی هم رفته خوردن گوشت با سیب‌زمینی‌کار اشتباهی است. هر چند که این روزها کنار هر غذای آماده پروتئین داری حتماً یک وعده سیب‌زمینی هم جا دارد اما خوردن پروتئین‌های حیوانی در کنار کربوهیدراتی مانند سیب‌زمینی باعث به هم ریختن دستگاه گوارش می‌شود. دلیل اش هم ساده است. نفخ زیادی که ترکیب این دو با هم می‌آورد به خوردن اش نمی‌ارزد. اصلاً هم به رنگ گوشت اش ربطی ندارد. چه قرمز و چه سفید!

Carbs-And-Animal-Protein

 

یک نکته اضافی

دستگاه گوارش هر آدمی مانند اثرانگشت می‌ماند! ممکن است هر کسی یک جور واکنش به مواد غذایی نشان بدهد و به بعضی غذاها اصلاً واکنش نشان ندهد. پس اگر کسی یک عمر هندوانه با غذایش زده و آخ نگفته که چه‌بهتر! این‌ها را برای آنهایی گفتیم که مزاج حساسی دارند. شاید بتوانند ریشه بعضی حساسیت‌ها را بهتر دربیاورند!

ایول!
25

Tags: , , ,


درباره نویسنده

لیدا هادی

آن ور آبی ها یک مثل معروف دارند که حتما شما هم شنیده اید: "Knowledge is power" (دانش قدرت است! ) می‌گویند فرانسیس بیکن فیلسوف به این جمله اعتقاد زیادی داشت و روز و شب این جمله ورد زبانش بود. باید بگویم من هم دلبسته این عبارت هستم. همین است که هم مطالب خواص مواد غذایی را دنبال می کنم ( از یک مهندس صنایع غذایی چه توقعی دارید؟!) و هم روش های چیدمان خانه را . هم از روانشناسی خوشم می آید و هم از اخبار روز. پایش بیفتد درباره فوتبال هم می نویسم ! پس اگر در هر گوشه از چی سراغی از من دیدید تعجب نکنید. من فقط عاشق بیشتر خواندنم و تقسیم دانسته‌هایم با شما!



14 دیدگاه برای مطلب «چی را با چی نخوریم؟»

  1. نازنین :

    ممنون خیلی مطالب به درد بخور هستن
    عکسای انتخابی هم خیلی قشنگن دستتون درد نکنه

  2. مجید :

    مطلب عالی بود، فقط در مورد مبحث چای با غذا، من اطلاع دارم تاثیر چای سبز در جلوگیری از جذب مواد مغذی به مراتب بیشتر از چای عادیه.

    وای این که مستند حرف بزنیم:

    https://54health.com/tea/green-tea/best-time-drink-green-tea/

    • لیدا هادی لیدا هادی :

      ممنون… واقعا تا این حد از چای سبز اطلاعات نداشتم… خوانده و شنیده بودم که برای ذخیره آهن فقط،مشکلی ندارد… از لینک جالب هم ممنون… به زودی همین مطلب رو برای اطلاع باقی دوستان روی سایت می گذاریم… از دقت و همراهی شما باز هم متشکرم

  3. عاطفه :

    فسرده شدیم که :((( ماست عزیزممم
    ولی دست تون درد نکنه، خیلی آگاه شدم. مرسی
    🙂

    • لیدا هادی لیدا هادی :

      ماست را ترک نکنید فقط کنار غذای گوشتی و هر چی که ممکن است ذخیره آهن داشته باشد نخورید… خودتان که وضعیت کم خونی خانم های ایرانی را می دانید… خودمان باید به فکر خودمان باشیم… هر چند راضی به افسردگی شما نبودیم … موفق باشید دوست عزیز… ممنون از توجهتون 🙂

  4. صبا :

    سیب زمینی کربوهیدراته نه هیدروکربن.

  5. خیلی خوب بود، مخصوصاً برای من که مزاج حسّاس‌ی دارم. یاد مزاح‌ی افتادم که می‌گن «تره آهن داره و واسه همین شبیه نبشی‌ه»! چه‌قدر جای شماها در هم‌شهری‌جوان خالی‌ست؛ خیلی‌خالی.

  6. نوشین :

    مرسی. عالیه

  7. رضا :

    اصن حرف نداشت خانوم هادی
    اولین بار بود اینارو مطالعه میکردم.
    احسنت به این فعالیت انبوهتان…

  8. پروين درخشان :

    سلام حال شما
    از مطالب مفید و ارزشمند شما استفاده کردم
    ضمن تشکر لطفا مطالب اینچنین را بیشتر وبا وسعت بیشتری برای مردم توضیح دهید
    به قول بیکن :دانش قدرت است بنابراین هر چه آگاهی مردم در مورد مسائل گوناگون افزایش یابد حتما مفید فایده زندگی روزمره خواهد بود
    شما مَی توانید این مطالب را در روزنامه ها درج نمائید حتما پرفایده خواهد بود
    باز هم سپاس

  9. امیر :

    لذت بردم

    خضوضل قسمت اخر که گفتین اگه به مزاجتون ایرادی وارد نمیکنه بخورین چه خوب!

    واقعا هم اینجوریه اگه مشکلی ایجاد نکرد بخورین

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to Top ↑