چی بخوریم؟ airpollutionmonitor

پست شده در ۷ دی ۱۳۹۴ | توسط مونا رضایی

0

تو این آلودگی هوا چی بخوریم؟

این روزها که همه‌جا را آلاینده ها گرفته و تهران نفس نمی‌کشد، ما علاوه بر دعا برای نزول رحمات الهی، باید کارهای جدی‌تری برای زنده‌ماندن در این شرایط انجام بدهیم. انگار که کم‌کردن تعداد ماشین‌های تک سرنشین و معاینه فنی خودرو و اینها خیلی به ما ارتباط پیدا نمی‌کند، ولی لااقل می‌توانیم سلامتی‌مان را با این خوراکی‌ها کمی بهبود ببخشیم.

در آلودگی هوا چی بخوریم

نصف بشقابتان را با سبزی و میوه‌ها پُر کنید

با کمی تغییر در عادت‌های غذایی می‌توانیم میزان اثر بد این هوا را روی بدنمان کمتر کنیم. به‌جای خوردن انواع پلو خورش‌های چرب و چیلی، این روزها نصف بشقابتان را به سبزی، سالاد (بدون مایونز) و میوه اختصاص بدهید. این‌طوری ویتامین‌های مورد نیاز بدنتان را جذب می‌کنید و احتمالاً اگر اضافه وزن هم داشته باشید، از شرش خلاص می‌شوید. کلاً سبزی خوب است؛ سبزی بخورید!

آب زیاد بنوشید

نوشیدن آب هزارو یک خاصیت دارد؛ یکی از آن‌ها دفع سموم جذب شده از طریق مجاری تنفسی و پوست است. همانطور که قبلاً هم گفتیم، سعی کنید آب زیاد بنوشید.

ویتامین Cو آنتی‌اکسیدان بخورید

نتیجه یک تحقیق روی گروهی از مردم نشان داده افرادی که ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان می‌خورند، کمتر دچار بیماری‌های ناشی از مواد سمی ـ مثل هوای آلوده یا ذرات شیمیایی ـ می‌شوند. پس خوردن ویتامین سی را جدی بگیرید. اکثر آدم‌ها به درستی فکر می‌کنند پرتقال منبع اصلی ویتامین سی است، اما این‌ خوراکی‌ها را هم نمی‌شود نادیده گرفت:

کیوی، اسفناج، کرفس، کاهو، کلم (مخصوصا بروکلی و بروکسل، قمری هم همین‌طور)، پیاز، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه و لیمو (ترش و شیرین) همه منابع خوبی از ویتامین سی هستند. در این هوای سرد، یک سوپ جانانه بروکلی با آب‌لیموی تازه، سپر خوبی برای مقابله با سرماخوردگی و آلودگی هواست.

ویتامین E و D را از یاد نبرید

دانه‌های روغنی مثل گردو و بادام و همین‌طور روغن زیتون طبیعی سرشار از ویتامین E هستند. می‌توانید روی سالادتان یک قاشق روغن زیتون با تکه‌هایی از گردو یا بادام ـ بسته به مزاجتان ـ بریزید تا هم لذیذتر شود و هم سالم‌تر. خوردن جوانه گندم هم برای دریافت ویتامین E خوب است. منابع ویتامین D این‌ها هستند: زرده تخم‌مرغ، کره و شیر.

شیر بخورید

استفاده از لبنیات در این روزها، اهمیت بیشتری دارد؛ چون هم به دفع سموم از بدن کمک می‌کند، هم از التهابات دستگاه گوارش می‌کاهد و هم از صدمات دستگاه تنفسی جلوگیری می‌کند. مهمتر از همه، شیر منبع کلسیم است و از مسموم شدن با سرب هوا جلوگیری می‌کند. شیر بخورید تا کمتر آسیب ببینید.

با نوشابه‌های قندی خداحافظی کنید

امروزه دیگر کمتر کسی از مضرات نوشابه‌گازدار که سرشار از قند است، خبر ندارد. اگر با خوردن نوع بدون قند یا رژیمی‌اش دلتان خوش است، باید بگوییم که کمترین ضرر نوشابه‌ها، روی دندان‌ها و استخوان‌ها و سیستم گوارش و هزارویک جای دیگر بدن است. پس نوشابه نخورید. اگر هم به خیلی به مصرف نوشیدنی کنار غذا عادت کرده‌اید، آب‌میوه‌های طبیعی را جایگزین کیند. دوغ بدون گاز و کفیر هم گزینه‌های خوبی برای این مورد هستند.

اسموتی طلایی قدرت :AMAZING-7-ingredient-Carrot-Ginger-Turmeric-Smoothie-Immune-boosting-anti-inflammatory-and-DELICIOUS-vegan-glutenfree-recipe-healthy-smoothie-minimalistbaker

هویج رنده‌شده  دو فنجان

آب آناناس  یک و نیم فنجان

آب پرتقال تازه  یک فنجان

عسل  یک قاشق غذاخوری

ماست کم‌چرب  نیم فنجان

وانیل  نصف قاشق‌چایخوری

یخ  سه ـ چهار تکه

دستور چی

هویج‌ها را به همراه ۲ ـ ۳ قاشق غذاخوری آب، داخل مخلوط‌کن بریزید و تا یکدست شدنشان با دکمه زیاد ـ High ـ خوب مخلوط کنید. سپس همه آب‌میوه‌ها را به اضافه عسل و وانیل داخل مخلوط یکدست هویج ریخته و دوباره دستگاه را روشن کنید. حالا نوبت یخ‌هاست، آن‌ها را هم به جمع ویتامین‌ها اضافه کرده و دست آخر ماست را بریزید و در لیوان‌ها سرو کنید. با اینکه این نوشیدنی مربوط به فصل گرم سال است، اما نوشیدنش خصوصاً برای شروع کردن روز، خالی از لطف نیست.

یادتان باشد:

  • اگر هویج خام چندان مورد علاقه‌تان نیست، می‌توانید آن‌ها را دو سه دقیقه در ماکروفر ـ با اندکی آب، در ظرف دربسته ـ بپزید. اما آن‌ها را له نکنید.
  • این اسموتی، منبع خوب ویتامین A، C و پتاسیم است.
  • میزان کالری این نوشیدنی، ۱۴۳ است.

 

اینجا راجع به دستگاه تصفیه هوا و عادت‌های خوب در این روزهای بد آلودگی گفته‌ایم، شاید دوست داشته باشید:)

اگر این یادداشت را دوست داشتید، دکمه ایول را کلیک کنید!

 

ایول!
31

Tags: , ,


درباره نویسنده

مونا رضایی

من اعتقاد دارم آدم‌ها هم مزه دارند؛ بعضی‌ها شیرین‌اند و بعضی گس. و البته هر چه هستند همه در جای خود دوست‌داشتنی. کار من اینجا در «چی» گشتن در دنیای مزه‌‌ها و پیدا کردن تر و تازه و حال خوب‌کن‌هایشان برای آدم‌های خاص، هماهنگ با مزه‌های‌شان است. در واقع، من نه آشپزم و نه مهندس مواد. فقط عاشق تجربه‌های جدید و طعم‌های متفاوتم. من مونا رضائی، نویسنده یادداشت‌های چی بخوریم، کاشف تجربه‌های نو هستم.



Back to Top ↑