دیگه چی؟ Motorcycle-Training-Learner

پست شده در ۸ مرداد ۱۳۹۴ | توسط مهدی ملکی‌فر

124

چطور گواهینامه موتور بگیریم؟

قبلا کل مراسم گواهینامه موتور در شهرک آزمایش برگزار می‌شد. اما الان داستان فرق کرده است! یک آزمون آیین‌نامه بود و یک آزمون عملی والسلام. اما الان در بسیاری از شهرها از جمله تهران، مراحل از آموزشگاه آغاز می‌شود. بعضی‌ها تا چندی پیش برای فرار از فرایند کلاس و آموزشگاه، به شهرهای حاشیه تهران، مثل دماوند می‌رفتند. اما نهایتاً به این نتیجه رسیدند که به دردسرش نمی‌ارزد! (می‌فهمید چرا)

 

چرا رانندگی موتور بدون گواهینامه دیوانگی محض است؟

فرض کنید که اصلا پلیس هم به شما گیر نمی‌دهد و موتورتان را هیچ وقت توقیف نمی‌کند. در صورت بروز تصادف، حتی اگر راننده خودرویی که به شما می‌زند، مست لایعقل باشد، تا وقتی که گواهینامه ندارید، مقصر شمایید. خسارت خودرو را هم باید پرداخت کنید. ضمناً بیمه هیچ مسئولیتی در قبال شما نمی‌پذیرد. اگر گواهینامه ندارید، بیمه یک برگه دکوری است. اگر خدای نکرده به عابر بزنید، اتفاق بسیار بدی می‌افتد. اگر عابر فوت کند، قتل عمد محسوب می‌شود. اگر ولی دم به دنبال قصاص نباشد، تازه وارد فاز دیه می‌شویم. بیمه یا خودش را کنار می‌کشد، یا اگر وکیل درست حسابی در دادگاه باشد، ظاهرا قوانینی وجود دارد که طبق آن، بیمه دیه عابر را پرداخت می‌کند، اما به همراه جمعی از وکلای کارکشته، به عنوان شاکی خصوصی، رأسا وارد عمل شده و مبلغی که به عابر پرداخت شده را از شما می‌گیرد.  (این‌ها را یک نماینده بیمه یادمان داد!)

 

کدام آموزشگاه‌ها؟

سایت پلیس به علاوه ۱۰، فهرست آموزشگاه‌های منتخب موتور را در اختیار عموم گذاشته. در تهران، از تعداد انگشتان دست کمتر هستند و تمامشان در حومه پخش شده‌اند. آموزشگاهِ “نزدیک” در تهران وجود ندارد. باید آموزشگاهی را انتخاب کنید که “کمتر” دور باشد. نزدیکترین‌هایشان به مناطق مسکونی، میدان حر، جنت‌آباد و خیابان هنگام هستند. آموزشگاه فردوسی هم دیگر خدمات موتور ارائه نمی‌دهد. یکی از همین ۳ تا را انتخاب کنید.

پیش از شروع مراحل، با آموزشگاه تماس بگیرید، بپرسید دقــــیقاً چه زمانی باید مراجعه کنید. مثلا هنگام، فقط چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ثبت نام می‌کند. اما اگر دیرتر از ۱۰ برسی، دیگر نوبت نمی‌رسد!

 

مدارک مورد نیاز

مدرک مشخص‌کننده وضعیت خدمت: اشتغال به تحصیل، پایان خدمت، معافیت، کارت پرسنلی، برگ اعزام. (ظاهرا برگه فراغت تا ۱ سال اعتبار دارد اما بین علما اختلاف نظر هست. اگر برگه فراغت دارید و منتظر تحصیل در مقطع بعدی هستید، اصرار کنید که ثبت نامتان کنند، و نهایتاً نتیجه استعلام کامپیوتری مشخص می‌کند که می‌توانید ثبت نام کنید یا خیر. اگر غیر مجاز بودید، به اجبار باید دفترچه خدمت پر کنید که خودش یک هفته‌ای کار دارد!)

۸ قطعه عکس رنگی. (بله ۸ قطعه عکس رنگی. برای ما هم سوال است که چرا. ولی ۸ قطعه عکس رنگی جدید. روی این عکس به جرأت بیشتر از عکس ویزای امریکا سخت‌گیری می‌کنند. باید خیلی جدید باشد، عکس شناسنامه نباشد، ریش و مو مطابق عرف، گوش پیدا باشد، زمینه سفید باشد، پیرهن سفید نباشد)

برای شروع ۶۰ هزار تومان وجه نقد.

اصل و کپی شناسنامه، کارت ملی، و گواهینامه ماشین در صورت وجود

 

ادامه مراحل

بعد ازین مثل گواهینامه ماشین، اول می‌روید معاینه چشم. رویه‌ی پیچیده‌ای ندارد. ۲۰ هزار تومان هزینه معاینه است، همین حدود هم باید فیش واریز کنید در بانک ملی. اطلاعات حساب را آموزشگاه بهتان می‌دهد. سپس دوباره به آموزشگاه مراجعه می‌کنید و ۸ جلسه کلاس تئوری شروع می‌شود. حواستان باشد، برای شرکت در کلاس، وارد نوبت می‌شوید، و ممکن است کلاستان از ۲ هفته بعد شروع شود. وقتی که شروع شد، ۸ روز پشت سر هم، در یک ساعت خاص باید در آموزشگاه حاضر شوید.  پس از ۸ جلسه، یک امتحان مقدماتی آیین‌نامه می‌دهید و اعزام می‌شوید به شهرک آزمایش. برای گواهینامه موتور، آموزش عملی اختیاری است.

 

نکته کنکوری

برای امتحان آیین‌نامه (هم داخلی آموزشگاه و هم مربوط به شهرک) حتماً این تست‌های آنلاین را بزنید و رفع اشکال کنید.

 

شهرک آزمایش

اول با تحویل مدارک آموشگاه، نوبت امتحان اصلی کامپیوتری آیین‌نامه را می‌گیرید. اگر با موفقیت امتحان را پشت سر گذاشتید، به قسمت امتحان عملی معرفی می‌شوید. امتحان عملی موتور ظاهرا خیلی ساده است. سه کله قندی با فاصله کمتر از طول یک موتور، در یک مسیر نسبتا باریک قرار گرفته‌اند. از بین این سه، باید زیگزاگ حرکت کنید، دور کله قندی آخر، دور بزنید و همین مسیر را زیگزاگ برگردید. و تمام.

معمولا هر کس حداقل ۴ بار در امتحان عملی رد می‌شود. به همین دلیل ثبت نام در سیستم شهرهای دیگر اصلا مقرون به صرفه نیست. به موانع نباید برخورد کنید، روی خطوط نباید بروید، حتما باید به میزان قابل قبولی گاز بدهید و به هیچ وجه پایتان را از روی رکاب بر ندارید. لرزش دست هم نباید داشته باشید. افسر باید از تسلط شما بر موتور مطمین شود. خصوصا باید بتوانید با کلاچ سرعت موتور را کنترل کنید. به همین دلیل، یک پیک موتوری که صبح تا شب روی موتور است، ممکن است به علت رانندگی غیر اصولی، بارها در این آزمون رد شود. ضمنا موتوری که با آن امتحان می‌گیرند، سی‌جی ۱۲۵ است. اگر می‌خواهید تمرین کنید، با همین موتورها تمرین کنید. برای قبول شدن در این امتحان، قطعاً باید تمرین قابل توجهی کرده باشید.

هر بار که در این آزمون رد می‌شوید، هزار تومن می‌پردازید و فردا صبح دوباره می‌توانید در امتحان شرکت کنید.

 

پس از موفقیت

در یک تاریخ مشخص، مدارک را تحویل می‌دهید (اگر گواهینامه ماشین دارید، اینجا تحویل می‌دهید) و منتظر می‌مانید تا گواهینامه‌تان بیاید درب منزل. مبارک باشد انشاءالله.

 

 

با تشکر از پوریا شوقی عزیز!

ایول!
114

Tags:


درباره نویسنده

مهدی ملکی‌فر

من عکاس و تصویربردار مجموعه چی هستم. این عکسهایی که ازرستورانها و خوراکیها و چیزهای دیگر میبینید، بیشترشان را من میگیرم. گاهی خودم هم ازتجربه‌هایم برایتان می‌نویسم. خصوصا اگرخوردنی باشد. راستی فیلم‌های آموزشی چی را هم کارگردانی می‌کنم. دراصل مهندسم و مشغول تحصیل در رشته مدیریت کسب وکار. اما کار مهمم این‌هاییست که گفتم!



Back to Top ↑