روانشناچی؟ اعتیاد به گوشی

پست شده در ۳ مهر ۱۳۹۵ | توسط مونا رضایی

13

ترک اعتیاد به گوشی هوشمند؛ تضمینی

از خواب که بیدار می‌شوید اول پیام‌های تلگرام را چک می‌کنید؟ وسط شام و ناهار و فیلم و دور همی دوستانه، ۵ دقیقه یک بار دست‌تان به سمت گوشی می‌رود؟ اگر نیم ساعت نتوانید پیغام‌های گوشی را چک کنید حال‌تان بد می‌شود؟ پس به جمع معتادان به اینترنت و گوشی خوش‌ آمدید. با ما باشید تا روش‌های تضمینی برای ترک اعتیاد به گوشی را به شما بگوییم.

 

گوشی‌ را به تخت ببندید

زمان‌هایی در روز را زمان‌های بدون گوشی نام‌گذاری کنید. بهترین زمان برای ساعت‌های بدون گوشی اوقاتی است که نیازمند تمرکز هستید. مثلا باید درس بخوانید، کار کنید، آشپزی کنید، یا …. در این مدت گوشی را کاملا دور از دسترس بگذارید، یا خاموش کنید. برای اینکه زمان‌های بدون گوشی را دل‌پذیر کنید می‌توانید از نرم‌افزارهای ترک اعتیاد به گوشی استفاده کنید. مثلا نرم‌افزار Forest را از کافه بازار دانلود و نصب کنید. این برنامه به ازای هر ۲۵ دقیقه که با گوشی کار نکنید، یک درخت و چند بذر به شما می‌دهد. با درخت‌ها می‌توانید جنگل درست کنید و با بذرها می‌توانید انواع جدیدی از درخت‌ها را بکارید تا با کاشتن آنها، ۲۵ دقیقه بعد یک درخت داشته باشید.

 

صنعتی و سنتی را مخلوط نکنید

اعتیادتان را به یک شبکه اجتماعی یا یک بازی محدود کنید. به جای آنکه تلگرام و اینستاگرام و لاین و واتس‌اپ و … را با هم داشته باشید و همزمان در همه شبکه‌های اجتماعی فعال باشید، نرم‌افزاری را که برایتان مهم‌تر است نگه دارید و بقیه را پاک کنید. به جای چند بازی فقط یک بازی روی گوشی داشته باشید.

 

اعتیاد جدیدی پیدا کنید

ترک اعتیاد مشکل یا حتی غیر ممکن است. پس سعی کنید اعتیاد به گوشی را با یک اعتیاد سودمندتر مثل خواندن رمان، یادگرفتن زبان دوم، یا ورزش، یا … جایگزین کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که استعداد اعتیاد به یک فعالیت را دارند، می‌توانید اعتیادتان را به یک فعالیت سازنده منتقل کنید و در آن به موفقیت برسید.

 

از خواب و خوراک‌تان نزنید

معتادان به گوشی معمولا گوشی به دست می‌خوابند و گاهی چند ساعت از خواب شب را به خاطر اعتیاد از دست می‌دهند. صبح‌ها هم که از خواب بیدار می‌شوند، اول گوشی را چک می‌کنند و زمان صبحانه را از دست می‌دهند. تا زمانی که نیازهای اولیه بدن‌تان را به خاطر چک‌کردن جوک‌های جدید از دست می‌دهید، یک معتاد به حساب می‌آیید. پس با خودتان قرار بگذارید که اولویت را به نیازهای اولیه جسم‌تان بدهید.

ایول!
18


درباره نویسنده

مونا رضایی

من اعتقاد دارم آدم‌ها هم مزه دارند؛ بعضی‌ها شیرین‌اند و بعضی گس. و البته هر چه هستند همه در جای خود دوست‌داشتنی. کار من اینجا در «چی» گشتن در دنیای مزه‌‌ها و پیدا کردن تر و تازه و حال خوب‌کن‌هایشان برای آدم‌های خاص، هماهنگ با مزه‌های‌شان است. در واقع، من نه آشپزم و نه مهندس مواد. فقط عاشق تجربه‌های جدید و طعم‌های متفاوتم. من مونا رضائی، نویسنده یادداشت‌های چی بخوریم، کاشف تجربه‌های نو هستم.



13 دیدگاه برای مطلب «ترک اعتیاد به گوشی هوشمند؛ تضمینی»

  1. ...... :

    بهتر نمیتونستی بنویسی یا نخواستی واقعا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • مونا رضایی مونا رضایی :

      سلام، ممنون از دیدگاه شما
      لطفا منظورتان از «بهتر» را واضح تر بیان کنید. اگر موردی از قلم افتاده، خوشحال می شویم برای مان بنویسید.
      موفق باشید. 🙂

  2. شهین :

    سپاس چه خوب بود پیشنهادات.
    راستی به اقای اشکان خسروپور سلام برسونید .دلمون براش تنگ شده چرا نیستن دیگه:(

  3. لیلی :

    متشکر از مطلب مفید

    منم چند تا راهکار به نظرم میرسه:

    خواندن رمانهای بسیار خوب و جذاب میتونه کارآمد باشه، به شرط اینکه اصولا کسی اهل کتابخوانی باشه

    تلگرام و امثالش رو یا فقط روی گوشی نصب کنیم یا دسکتاپ سیستم

    نوتیف ها رو غیر فعال کنیم

    از کانالهای سرگرمی و غیرتخصصی و شلوغ خارج بشیم

    فقط در گروههای ضروری و یا تخصصی حضور داشته باشیم

    وارد بحث ها و مجادله ها نشویم

    اظهار نظر و کامنت را بیخیال شویم(از همه مهمتره و کاراتر)

    خودمان کانال یا گروه یا پیج شخصی ایجاد نکنیم مگر برای اهداف علمی و یا تجاری

    یک گوشی غیرهوشمند کاملا معمولی داشته باشیم به جای این گوشی ها (دست کم در کنار اینها) خیلی خوبه.

    برای سرگرمی و از سر بیکاری سراغ اینستاگرام نرویم.

    در مدرسه یا دانشگاه یا محل کار بهتره گوشی معمولی همراه داشته باشیم.

    گهگداری مثلا برای یک هفته الی یکماه یا بیشتر کلا همه این نرم افزارهای ارتباطی و اجتماعی رو پاک کنیم (آسمون به زمین نمیاد)

  4. عذر میخوام ولی من راهکاری ندیدم!!

    عنوان مطلب عالیه و موضوع بروزی رو انتخاب کردید
    ولی فکر میکنم

    مطلب رو سر هم بندی شده و …. میگم من که استفاده ای از مطلب نکردم
    کاش بیشتر بحث میشد در این مورد

    سپاس از شما

    • مونا رضایی مونا رضایی :

      سلام به شما؛
      راهکارهایی که در متن به آنها اشاره کردیم، به طور کلی ارائه شده اند و روش اجرای هر یک می تواند به تعداد کاربرهای تلفن هوشمند، متفاوت باشد.
      باتوجه به میزان کار با تلفن هوشمند + خلق و خویتان، شما هستید که بهترین راهکار را برای خود انتخاب یا تعیین می کنید.

      تشکر از دیدگاه شما 🙂

  5. مطلب خوبی بود مرسی از شما

  6. خیلی عالی بود تشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to Top ↑