دیگه چی؟ چطور ساعت خوابم را تنظیم کنیم

پست شده در ۲۶ شهریور ۱۳۹۵ | توسط فرخنده ملکی‌فر

31

چطور ساعت خواب را تنظیم کنیم ؟

چشم روی هم بگذاریم، مهرماه از راه رسیده و دانشگاه‌ها و مدارس باز شده‌اند، و دانش‌آموزها و دانشجوهایی که به یک جغد شب‌بیدار تبدیل شده بودند، حالا باید مثل گنجشک‌ها سحرخیز شوند. کاری که می‌تواند خیلی سخت باشد و هفته اول مهر را به یک کابوس تبدیل کند. اگر شما هم باید خود (یا فرزندتان) را برای یکی از سخت‌ترین شنبه‌های سال آماده کنید، با ما همراه باشید تا ببینیم چطور ساعت خواب را تنظیم کنیم.

 

آهسته شروع کنید

از همین امشب شروع کنید. هرشب زودتر به رختخواب بروید و صبح زودتر بیدار شوید تا بتوانید سوم مهرماه امسال به موقع و سرحال از خواب بلند شوید.

 

پیوسته ادامه دهید

وقتی برنامه خوابتان تنظیم شد، آن را حفظ کنید. آخر هفته‌ها جبران خواب از دست رفته در طول هفته را نکنید. سعی کنید برنامه‌هایتان را تا جایی که ممکن است طوری تنظیم کنید که هر شب طبق برنامه معمول‌تان به خواب بروید. البته کار سختی است، اما تا حدی شدنی است. از چرت بعدازظهر تا جایی که می‌توانید پرهیز کنید.

 

زنگ خاموشی را بزنید

قبل از اینکه به خواب بروید آرام آرام خود را برای ساعت خواب آماده کنید. سعی کنید تلویزیون، گوشی موبایل، تبلت و … را یک ساعت قبل از خواب تعطیل کنید. صفحه نمایش وسایل الکترونیکی «نور آبی» ساطع می‌کند که تولید ملاتونین (هرمون اصلی که باعث خواب‌آلودگی می‌شود) را کاهش می‌دهد. اگر حوصله‌تان سر می‌رود، کتاب چاپی (و نه الکترونیک) بخوانید.

 

نخورید

قبل از خواب شام سنگین نخورید. از چند ساعت قبل از خواب نوشیدنی‌های کافئین‌دار میل نکنید. در طول شب هم مایعات زیاد ننوشید تا مجبور نباشید در طول شب از خواب بیدار شوید.

 

راحت بخوابید

هرچیزی که مزاحم خواب راحت می‌شود را برطرف کنید. دما و نور اتاق را تنظیم کنید، لباس راحت بپوشید، سروصدا را به حداقل برسانید. به جای فکرهایی که مزاحم خوابتان می‌شود، گوسفندها را بشمارید. موقع خواب گوشی موبایل را دم دست‌تان نگذارید.

ایول!
10


درباره نویسنده



Back to Top ↑